رشد 9 درصدي بهاي جهاني نفت


در پي افزايش تنش‌ها در سوريه و حمله نظامي‌محدود سحرگاه شنبه آمريکا و متحدان اروپايي‌اش به اين کشور، قيمت نفت به بالاترين قيمت از تيرماه سال قبل تاکنون رسيده است و براي کل هفته حدود ۹ درصد رشد را به ثبت رساند.
به نقل از رويترز، با اوج گرفتن نگراني‌ها در پي اقدام نظامي‌غرب بر عليه سوريه و افت ذخاير انبارهاي نفت جهان، قيمت‌هاي نفت روز جمعه رشد کرد و بزرگترين سود هفتگي خود از ماه جولاي تا کنون را به ثبت رساند.
جان کيلداف، يکي از شرکاي شرکت مديريت سرمايه اگين‌کپيتال، مي‌گويد: تاجران پيش از فرا رسيدن آخر هفته تا مي‌توانند قرارداد خريد نفت ثبت مي‌کنند.
کيلداف گفت: تنش‌هاي ژئوپوليتيکي با نزديک شدن به لحظه حمله (به سوريه)، قيمت‌ها را بالا و بالاتر مي‌برد.
قيمت نفت برنت از افت اوايل روز خود بازگشت و با سودي ۵۶ سنتي در قيمت ۷۲.۵۸ دلار براي هر بشکه، بسته شد. برنت اين هفته خود را با سود ۵.۴۸ دلاري يا ۸ درصدي، به پايان برد.
نفت خام نيمه‌سنگين تگزاس غرب آمريکا، دابليوتي‌آي، ۳۲ سنت در هر بشکه گران‌تر شد و در قيمت ۶۷.۳۹ دلار به کار خود پايان داد. دابليوتي‌آي هم اين هفته ۸ درصد رشد داشت.
چهارشنبه هفته گذشته پس از اين که ترامپ تهديد کرد که موشک‌ها به سوي سوريه شليک خواهند شد، هر دو شاخص نفت به بالاترين قيمت خود از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون رسيدند. همچنين عربستان سعودي هم اعلام کرد که موشکي را در آسمان پايتخت خود هدف قرار داده است که اين هم باعث تقويت قيمت‌ها شد.
همچنين اوپک هم در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مازاد ذخاير انبارهاي نفت جهان، نزديک به محو شدن است. اوپک اضافه کرد که توليد تجمعي اين گروه در ماه مارچ به ۳۱.۹۶ ميليون بشکه در روز افت کرده است که نسبت به ماه فوريه، ۲۰۱۰۰۰ بشکه در روز کمتر شده است.
آژانس بين‌المللي انرژي، که سياست‌گذاري‌هاي کشورهاي صنعتي را هماهنگ مي‌کند، روز جمعه اعلام کرد که در صورتي که عرضه همچنان محدود باقي بماند، ممکن است بازارها بيش از حد رقابتي شوند.
همچنين آژانس بين المللي انرژي روز جمعه اعلام کرد که ذخاير نفت جهاني کاهش يافته و به ميانگين پنج ساله که از سوي اوپک براي حذف اشباع عرضه، هدف گذاري شده بود نزديک شده است.
اين آژانس اعلام کرد وظيفه ما نيست که از سوي کشورهاي حاضر در توافق وين اعلام کنيم که ماموريت آنها تکميل شده اما اگر دورنماي ما درست باشد، به نظر مي‌رسد که هدف مذکور حاصل شده است.
توافق وين شامل گروهي از توليدکنندگان اوپک و غيراوپک است که در سال ۲۰۱۶ توافق کردند به منظور حذف مازاد عرضه که قيمتها را به شدت پايين برده بود، توليدشان را محدود کنند. گزارش آژانس بين المللي انرژي منعکس کننده گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد توليد اين گروه ۲۰۱ هزار بشکه در روز در مارس کاهش يافته و مازاد عرضه به کلي از ميان رفته است.
آژانس بين المللي انرژي همچنين خاطرنشان کرد که ادامه اختلاف تجاري ميان آمريکا و چين به تقاضا براي نفت لطمه زده است.
در آمريکا، گزارش شرکت بيکرهيوز در روز جمعه نشان داد شمار دکلهاي حفاري نفت شرکتهاي آمريکايي هفته گذشته ۷ حلقه افزايش يافته است که از افزايش توليد اين کشور در ماههاي آينده حکايت دارد.
با اين همه فعالان بازار مي‌گويند معاملات آتي نفت به دليل نگرانيها از اقدام تلافي جويانه روسيه در برابر تحريمهاي آمريکا، تحت فشار قرار دارند. اين واهمه وجود دارد که تحريمها از سوي روسيه به تقاضا لطمه زده و قيمت نفت را پايين ببرد.
بر اساس گزارش مارکت واچ، عملکرد درخشان وست تگزاس اينترمديت و برنت در هفته گذشته در بحبوجه تنشهاي ژئوپليتيکي فزاينده روي داد.
سوريه جولانگاه مدعيان سردمداري بر بازار گاز؛ دوئل روسيه و امريکا براي کسب نقش اول در سناريوي گازي دنيا
همچنين يک کارشناس بين الملل انرژي گفت: آمريکا مي‌خواهد خود، صادرات گاز به دنيا را به عهده گيرد همانگونه که با تحريم ايران و بالا بردن قيمت نفت توانست توليد نفت از شيل‌ها را اقتصادي کند.
محمود خاقاني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره تاثير جنگ احتمالي روسيه و امريکا در سوريه بر بازار نفت اظهار داشت: ابتدا بايد بدانيم چرا داعش بوجود آمد، چرا آمريکا و اروپا متمرکز بر سقوط دولت سوريه هستند و چرا روسيه به کمک سوريه مي‌آيد. اکنون در منطقه ما جنگ بر سر نفت نيست دوران نفت تمام شده و هر دعوايي در خاورميانه ديگر در درازمدت بر نفت تاثير خاصي ندارد، اکنون بحث بر سر گاز است.
وي افزود: ترامپ اعلام کرده که آمريکا سالها 7 تريليون دلار در منطقه هزينه کرده و چيزي بدست نياورده است، امروز مي‌بينيم که شاهزاده سعودي به فرانسه و امريکا مي‌گويد حاضر است تمام هزينه‌هاي جنگ را بپردازد تا منطقه براي او و متحدش اسرائيل حفظ شود.
اين کارشناس بين الملل انرژي تصريح کرد: اسرائيل در آبهاي عميق مديترانه گاز پيدا کرده و تسلط بر منابع و سواحلي که از اين منابع برخوردارند براي اين رژيم اهميت دارد، به همين دليل وقتي بيداري اسلامي‌در تونس و مصر اتفاق افتاد، با توجه به مديريتي که امريکا و انگليس بر حاکميت عربستان داشتند شروع به سرکوب کردند تا دولت‌هايي بر سر کار بيايند که متحد آنها بوده و با اسرائيل در نهان و آشکار دوست باشند، در اين ميان به بشار اسد هم پيشنهاد شد که پول مي‌دهند و حکومتش را تضمين مي‌کنند به شرطي که رابطه‌اش را با ايران و حزب ا... قطع کند، اما وقتي از سوي حکومت سوريه موافقت نشد شورش داخلي در اين کشور به راه افتاد، بخش بزرگي از نيروهاي سوريه را جدا کردند و مناطق صادرات گاز آينده را در درياي مديترانه با کمک داعش تصرف کردند، ترکيه هم در اين مسير در ابتدا همراه بود، به تدريج به دلايل مختلف تصميم گرفتند در ترکيه هم کودتاي نظامي‌راه بيندازند که به دليل محبوبيت اردوغان شکست خورد و رابطه او با ناتو و امريکا مسير ديگري طي کرد.
وي ادامه داد: در هر حال ترکيه نمي‌خواست که از نقش آفريني در سوريه و عراق بيرون بماند و از گاز سهمي‌نداشته باشد واز طرفي روسيه هم که قرار بود بلواستريم 2 را با ترکيه بسازد، گاز مديترانه برايش مهم است و علاوه بر آن روزانه حدود 800 هرار بشکه نفت روس‌ها وارد مديترانه مي‌شود، لذا از نظر ژئوپليتيک سوريه يک موقعيت ويژه براي روسيه دارد.
خاقاني با بيان اينکه ايران و ترکيه و عراق به دنبال از بين بردن جاي پاي سياست‌هاي استعماري و استثماري قرن 19 و 20 در منطقه هستند، يادآور شد: در مقابل اين کشورها عربستان وجود دارد که 1000 ميليارد دلار از پول نفت خود را به آمريکا مي‌پردازد که هر جايي را که ايران نفوذ دارد تسخير کند و جايگاه ايران را مختل کند، آنها به دنبال اين هستند که گاز ايران تحريم شود چنانچه ترامپ در 29 ژوئن 2017 رسما در يک سخنراني اعلام کرد که سياست خارجي امريکا بر اساس تسلط کامل بر بازار نفت و گاز است و اين کار را مي‌کند که واردات گاز از روسيه کم شده و ايران نيز نتواند صادرکننده باشد.
وي بيان کرد: امريکا مي‌خواهد خود صادرات گاز به دنيا را به عهده گيرد همانگونه که با تحريم ايران و بالا بردن قيمت نفت توانست توليد نفت از شيل‌ها را اقتصادي کند.